Social Icons

Pages

Wednesday 17 April 2013

MENGAPA PAS PILIH AISHAH SEBAGAI CALON?



Umum sudah mengetahui bahawa PAS telah memperkenalkan pembaharuan dalam aspek pencalonan calon-calon yang bakal bertanding pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU). Terdapat personaliti-personaliti yang popular dalam pelbagai bidang dari kluster pertahanan hinggalah hiburan. Pencalonan  PAS melangkaui batas sempadan. Soal isu anak tempatan tidak timbul dalam hal ini kerana PAS merupakan parti yang terbuka yang mana sesiapa sahaja yang boleh menjadi calon hatta professional sekalipun. PAS tidak pernah rigid dalam hal ini. Menarik perhatian kali ini adalah pencalonan calon PAS bagi kerusi P127 Jempol Negeri Sembilan iaitu Ikon anak seni iaitu penyanyi Aishah  atau nama sebenarnya Wan Aishah Binti Wan Ariffin. Saya tidak berhasrat untuk menerangkan tentang latar belakang Aishah berikutan saya percaya ramai sudah mengetahui tentang latar belakang beliau sebagai anak seni negara. Saya teruja untuk mendengar serta mendapatkan reaksi masyarakat terutama di Jempol tentang pencalonan beliau sebagai Ahli Parlimen Jempol pada PRU-13. Di sini antara respon-respon daripada masyarakat yang sempat dicapture semasa turun ke daerah Jempol selepas pencalonan Aishah pada 10 April 2013 yang lalu.Antaranya:..

ok lah pilih Aishah..dia belajar sains politik. PAS buat keputusan betul.Bila kita belajar sains politik, kita dapat fikir politik dengan lebih meluas. 

Ustaz Fairuz ( calon kedua PAS) lulusan Al-Azhar je. Susah dia nak memahami politik seperti Aishah faham. Lulusan agama elok jangan masuk politik.

Glamer sikitlah kali ni. Jompul pas ni top la kalau Aishah monang. Maghin Pak Ngah memang goma kek Aishah ni sejak dio mulo nyanyi..

Tak de calon lain ke Jempol ni. Apa yang Aishah boleh buat? ingat orang Felda kat sini giler menyanyi ke..Punah la macam ni PAS

Giler la..Aishah nak lawan dengan Isa pendek..Boleh menang ke? 

PAS merentap semangat jentera PAS Jempol bila letakkan Aishah sebagai calon. Ustaz Fairuz lebih layak dan lebih lama menanti untuk jadi calon.

Daripada kita pilih pemimpin rasuah baik pilih bekas penyanyi yang jujur. Lama-lama pandai la si Aishah ni bila lama jadi YB.

Jompul ni tak do orang lain ko gamaknye.. UMNO pilih Isa pendek yang songlap duit. PAS pilih penyanyi. Sah duo-duo BODO.

Ini antara reaksi masyarakat, pandangan mereka serta hasrat mereka mengenai calon baru PAS. Ada yang suka dan ada yang duka serta ada yang termangu-mangu tentang pencalonan PAS ini.Apepun PAS mengambil pendekatan berani dalam mengetengahkan calon yang akan bertanding masa PRU nanti. Sudah jadi adat sukar untuk memuaskan hati semua orang seperti  situasi dibawah:


1 comment: