Social Icons

Pages

Sunday 7 April 2013

NAK GUNA LOGO PAS TERIMA DULU PERJUANGAN PAS!



Dalam Perang Khaibar pula di mana sebuah ibu kota kaum Yahudi sukar dapat ditakluki oleh angkatan tentera Islam, Saiyidina Ali R.A. telah memainkan peranannya yang utama sekali. Pada mulanya pihak Islam gagal untuk menakluki kota tersebut sekalipun telah dilakukan pengepungan beberapa hari lamanya. Dalam detik-detik yang sukar itulah akhirnya Rasulullah S.A.W. bersabda "Saya akan menyerahkan panji-panji peperangan esok pada seorang lelaki yang mencintai Allah dan RasulNya dan dicintai oleh Allah dan RasulNya".
Sekelian panglima pasukan masing-masing mengharapkan agar dirinya akan diserahkan panji-panji tersebut kerana setiap mereka bercita-cita hendak mendapatkan kemuliaan yang begitu besar sebagai seorang yang mencintai Allah dan RasulNya dan dicintai pula oleh Allah dan RasulNya. Pada  keesokan harinya, setelah selesai sembahyang subuh Rasulullah S.A.W. lantas mencari-cari Saiyidina Ali R.A. Nyatalah bahawa Saiyidina Ali R.A. tidak ada di situ kenana ketika itu Ali R.A. mengidap sakit mata. Kemudian bersabdalah Rasul "Panggillah Ali ke mari menjumpai saya, Saiyidina Ali R.A. yang sedang sakit kedua matanya itu lalu datang mengadap Rasulullah S.A.W. seraya baginda pun meludah kepada mata beliau yang sakit itu. Maka dengan serta merta sahaja sembuhlah mata beliau. Kemudian Rasul pun menyerahkan panji-panji kepada Saiyidina All R.A. Maka benteng yang sudah berhani-hari tidak dapat ditembus itu akhirnya dapat dikalahkan  di bawah pimpinan panglima Ali Bin Abu Talib R.


Peristiwa diatas mengambarkan akan peri pentingnya simbol atau panji-panji sesebuah pasukan dalam misi mencapai kemenangan sesuatu perjuangan. Pengunaan  Panji atau simbol dalam sesebuah pasukan bukan merupakan suatu perkara yang remeh. Panji diibaratkan sebagai satu alat yang mampu menaikkan semangat anggota pasukan. Justeru itu pembawa panji perjuangan mestilah seseorang yang berwibawa. Wibawa dalam konteks perjuangan islam adalah seseorang yang selari dengan perjuangan islam, mentaati segala perintah Allah yang maha Esa dan mempunyai ciri seorang pemimpin mengikut tuntutan Islam.

WW membangkitkan soal panji sesebuah pasukan ini adalah kerana isu yang terbaru menjelang Pilihanraya Umum ke 13 (PRU-13)  berkenaan dengan kepimpinan DAP yang menyatakan kesediaan DAP menggunakan simbol PAS pada PRU nanti. Pemimpin utama DAP seperti Karpal Singh dan Lim Kit Siang heboh menyatakan bahawa DAP bersedia menggunakan Simbol Pas sekiranya Pendaftara Pertubuhan (ROS) menggantung pendaftaran DAP.

Beberapa pemimpin PAS juga dilaporkan menawarkan kepada DAP untuk menggunakan logo PAS sekiranya berlaku penggantungan pendaftran kepada DAP.

Namun begitu pengunaan logo PAS dilihat bukan suatu perkara remeh pabila bekas Timbalas Presiden PAS , Ustaz Nasharudin Mat Isa  menegaskan pengunaan logo PAS oleh DAP dilihat bakal menimbulkan kekeliruaan kepada ahli akar umbi PAS. Apakah dengan kesediaan menggunakan simbol PAS bermakna DAP menerima dasar dan keputusan PAS dalam isu Kalimah Allah, hudud dan penubuhan negara Islam?




" PENGUNAAN SIMBOL ATAU PANJI-PANJI BERKAITAN AKIDAH PERJUANGAN BUKAN PERKARA REMEH. SAHABAT RASULULLAH SAWFG BERJUANG BERMATI-MATIAN MENEGAKKAN PANJI-PANJI ISLAM"


Kita sudah mengetahui suatu ketika dahulu tentang betapa kerasnya Karpal Singh menentang pelaksanaan hukum hudud yang diperjuangkan PAS serta penubuhan negara Islam sekiranya Pakatan Rakyat memerintah dalam PRU akan datang. Jadi apakah pemimpin PAS masih lagi tegar dalam soal pengunaan logo PAS kepada pihak yang tidak mahu langsung berkompromi dan memahami perjuangan PAS?

SUDAH SAMPAI MASANYA BAGI PAS MELETAKKAN SYARAT YANG MANA SEKIRANYA DAP INGIN MENGGUNAKAN LOGO PAS DALAM PRU-13. DAP MESTI MENERIMA PERJUANGAN PAS IAITU HUDUD DAN PENUBUHAN NEGARA ISLAM. JIKA TIDAK...SAY NO TO DAP...


No comments:

Post a Comment