Social Icons

Pages

Saturday 27 April 2013

BENDA YANG MENGHALANG MALAYSIA MENJADI NEGARA SEKULAR





Perkara 11 Perlembagaan Malaysia menyatakan bahawa Islam merupakan Agama Persekutuan. Sungguh pun begitu agama-agama lain boleh diamalkan dengan aman dan damai di mana-mana Bahagian Persekutuan

Perkara 11. Kebebasan beragama.
(1) Tiap-tiap orang berhak menganuti dan mengamalkan agamanya dan, tertakluk kepada Fasal (4), mengembangkannya.

(2) Tiada seorang pun boleh dipaksa membayar apa-apa cukai yang hasilnya diuntukkan khas kesemuanyaatau sebahagiannya bagi maksud sesuatu agama selain agamanya sendiri.

(3) Tiap-tiap kumpulan agama berhak—
  • menguruskan hal ehwal agamanya sendiri;
  • menubuhkan dan menyenggarakan institusi-institusi bagi maksud agama atau khairat; dan
  • memperoleh dan mempunyai harta dan memegang dan mentadbirkannya mengikut undangundang.
(4) Undang-undang Negeri dan berkenaan dengan Wilayah-Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Labuan dan Putrajaya, undang-undang persekutuan boleh mengawal atau menyekat pengembangan apa-apa doktrin atau kepercayaan agama di kalangan orang yang menganuti agama Islam.

(5) Perkara ini tidaklah membenarkan apa-apa perbuatan yang berlawanan dengan mana-mana undang undangan yang berhubungan dengan ketenteraman awam, kesihatan awam atau prinsip moral.


Sana sini ada pihak yang menyatakan bahawa Malaysia bakal menjadi negara sekular ataupun sudahpun menjadi negara bukan Islam pada masa sekarang atas alasan kepentingan politik dan meraih sokongan pihak tertentu. Benar Allah SWT akan membantu hambanya yang berjuang menegakkan agamanya dimuka bumi ini dengan syarat umat Islam perlu ada daya usaha untuk berbuat sesuatu sebagai cara mereka memastikan agama Islam kekal subur khususnya di Malaysia ini. Di tanahair kita yang tercinta inilah pimpinan kita samada yang terdahulu dan yang ada pada masa sekarang telah melaksankannya. Hasilnya perlembagaan Malaysia menjadi satu cara kerajaan memastikan Islam menjadi teras dalam negara ini. Setuju atau tidak..Perkara 11 dalam perlembagaan Malaysia inilah yang menghalang sebarang cubaan untuk menjadikan negara ini sebagai negara sekular. Sila kajilah dengan lebih mendalam sekiranya ade yang tidak berpuas hati dengan hujah Warisanwizurai ini..

No comments:

Post a Comment