Social Icons

Pages

Wednesday 6 February 2013

DIPECAT SECARA RASMI



Harapan untuk melihat Ustaz Nasharudin terus berada di Majlis Syura PAS tidak kesampaian. Akhirnya surat pemecatan beliau secara rasminya diterima semalam. (6 Februari 2013). Sedih rasanya melihat kesudahan ceritera dalam Parti Islam di Malaysia ni. Berkenaan tarikh surat yang ditandatangani oleh Setiausaha Majlis Syura Ulama, Datuk Nik Zawawi Nik Salleh pada 14 Januari 2013 usahlah diperdebatkan lagi. Cepat atau lambat yang paling utama sekarang ustaz Nasha sudahpun secara rasmi di pecat dari Majlis Syura. Saki baki perjuangan bekas Presiden PAS ke 6 Almarhum Ustaz Fadzil Noor tampak semakin kabur dengan hilangnya suara Ustaz Nasha dalam PAS. Siapa yang harus dipersalahkan dalam hal ini? Nik Aziz? Hadi Awang?, Anwar Ibrahim?, UMNO? atau Nasharudin sendiri? Come on lah PAS..masih ada jalan untuk berdamai. Ke nak tunggu PAS kalah teruk dalam PRU 13 baru nak sedar? Warisannwizurai bukan nak menyebelahi ustaz Nasha, tapi PAS tu sendiri rasanya dah agak terkeluar dari matlamat asal perjuangan. Bila datang seseorang untuk menegur, janganlah jadi bodoh sombong tidak mengaku kesilapan sendiri. Jangan bergantung pada cermin untuk lihat titik jerawat. Sudah tentu cermin akan beritahu yang cantik je. Perlu juga pandangan orang lain untuk melengkapi diri. Mari kita lihat 4 prinsip Perlembagaan awal PAS ketika mula-mula parti tersebut ditubuhkan.

PERTAMA: Mewujudkan satu perikatan persaudaraan Islam untuk membentuk satu tenaga bersama bagi menyelenggarakan segala tuntutan Islam dan siasah yang berdasarkan demokrasi.
KEDUA: Menumpukan segala ikhtiar dan tenaga untuk menyatukan Perlembagaan pentadbiran agama di seluruh negara.
KETIGA: Memelihara dan mempertahankan hak-hak kepentingan dan kehormatan agama dan umat Islam.
KEEMPAT: Bekerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan siasah yang lain di dalam negara ini, yang dasar dan tujuannya tidak berlawanan dengan ajaran Islam dalam mencapai demokrasi, keadilan masyarakat dan kemanusiaan.

Ok..betul atau tidak..PAS telah langar ke semua 4 prinsip dan matlamat utama penubuhan mereka..Fikirkanlah..

No comments:

Post a Comment