Social Icons

Pages

Friday 29 March 2013

TAMBAH PERUNTUKAN UNTUK PERTAHANAN


DR. MAHATHIR Mohamad cuba memegang senapang Colt M4 Carbine seberat 2.98kg dengan menggunakan sebelah tangan pada Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA '13) di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC), Langkawi semalam.


LANGKAWI 28 Mac - Kerajaan wajar menambah peruntukan pertahanan dalam pembentangan bajet akan datang untuk meningkatkan kemampuan menangani musuh khususnya dalam perang gerila.
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, sektor pertahanan negara ketika ini memerlukan bekalan dan peralatan untuk perang tersebut serta kemudahan mengawasi sempadan laut.
Menurut beliau, meskipun negara berkemampuan mempertahankan negara ketika ini, namun persediaan perlu dilakukan bagi berdepan kemungkinan serangan lebih besar pada masa depan.
"Dalam pertahanan, kita mesti mempunyai kemampuan pertahanan melebihi kemungkinan serangan daripada pihak lain," katanya.
Beliau ditemui pemberita selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian persefahaman (MoU) antara syarikat PWN Excellence Sdn. Bhd. dengan Westar Aviation Services Sdn. Bhd. (WAS) dalam Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi (LIMA) 2013 di Pusat Pameran Antarabangsa Mahsuri (MIEC), di sini hari ini.
Dr. Mahathir berkata, jumlah peruntukan pertahanan negara yang sedikit dalam belanjawan berbanding negara ASEAN lain disebabkan kerajaan memberi keutamaan kepada pembangunan pendidikan rakyat.
"Kita biasa belanja hingga 25 peratus (daripada belanjawan tahunan) untuk tujuan tersebut. Kita tidak anggap pertahanan sebagai yang diutamakan memandangkan kita tidak mempunyai musuh di sekeliling kita. Tapi kita biasa dengan 'gureilla warfare (serangan gerila)," jelasnya.
Sementara itu, beliau menegaskan, penjualan senjata kecil dan ringan perlu dikawal memandangkan ketika ini didapati banyak dijual kepada pihak tertentu.
Beliau berkata, perkara itu sedang dibincang di peringkat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) termasuk dalam soal kawalan pengeluaran dan penjualan senjata jenis tersebut.
Ditanya masa sesuai menubuhkan suruhanjaya diraja bagi menyiasat dalang pencerobohan di Lahad Datu dan Semporna, Sabah, Dr. Mahathir berkata:
"Saya berpendapat mereka (pengganas kumpulan Kiram) akan teruskan serangan. Jadi kita tidak perlu tunggu, ada masa yang sesuai kita buatlah


P/s: yang baik kita sokong demi untuk kedaulatan negara

No comments:

Post a Comment