Social Icons

Pages

Sunday, 18 October 2015

TOL NAIK: KE MANA PERGINYA DUIT GST?

Aku ada seorang kawan aku yang menetap di Putrajaya dan sering melawat ibu bapanya yang tinggal di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Kawan aku ni menggunakan lebuhraya Kajang-Seremban( LEKAS) untuk pulang ke kampung halamannya. Kawan aku ni mengadu dekat aku akan perihal kenaikan kadar tol yang bermula pada 15 oktober 2015.

"Gila babi betul la tol ni. Sebelum ni aku lalu Lekas RM 8.80 sehala. Sekarang ni dah jadi RM 11.90. Naik dlm Rm 3 lebih. Ape nasib orang yang lalu jalan ni hari-hari. Lahanat betul la  kerajaan ni".

Selalunya aku akan defend bila orang kutuk kerajaan. Kali ni aku surrender. MEMANG DAH GILA BABI pemimpin tertinggi Malaysia ni. Tak sampai setahun macam-macam jadi. Alasan kerajaan dalam hal ini adalah tidak mampu untuk membayar pampasan yang tinggi kepada syarikat konsesi.

http://www.sinarharian.com.my/nasional/tangguh-naik-tol-kerajaan-kena-bayar-rm1-08b-1.407078


Tapi yang aku hairan, mana perginya duit hasil kutipan GST yang matlamatnya untuk membantu rakyat dikemudian hari? DULU ADA SATU KENYATAAN YANG PENUH BANGGA DIBUAT OLEH MENTERI DAN JABATAN KERAJAAN yang aku masih ingat lagi.


RM 6 Billion bai..Mana la pergi semua duit GST yang berbillion dikutip setiap bulan. Bukanakah kerajaan berjanji untuk memulangkannya kepada rakyat?. Kenaikan tol ni membebankan lagi rakyat di bandar yang telahpun terbeban dengan kenaikan harga barang selepas pelaksanaan GST. Tolong cerdik pandai, pakar ekonomi, bloger-bloger kerajaan atau sesiapa pun lah terangkan kat aku kutipan GST tu sebenarnya untuk apa..


No comments:

Post a comment